Ami a 2006. augusztus 20-i forgatókönyvből kimaradt PDF Nyomtatás E-mail
Írta: Dr. Vámos Lászlóné - Katalin   


A 2006. augusztus 20-i tűzijáték közben kitört vihar alkalmával senki nem állította le a tűzijátékot, amely sajnálatos haláleseteket és sebesüléseket okozott.
Többször elhangzott, hogy a rendezvényszervező cég megfelelően készítette elő a tűzijátékot. Nem vagyok hivatott arra, hogy ezt elbíráljam, viszont van egy fontos szakmai része a rendezvények előkészítésének, amelyre szeretném felhívni a mindenkori szervezők és rendezők figyelmét: ez a forgatókönyv.


Biztos vagyok abban, hogy a rendezvénynek volt forgatókönyve, de néhány nagyon fontos elemre nem helyeztek elég hangsúlyt.

A rendezvényszervezés nagyon összetett feladat. A leggondosabb előkészítés ellenére is fel kell készülni a váratlan feladatok megoldására. Minthogy nem létezik két egyforma rendezvény, ugyanúgy nincs két egyforma forgatókönyv sem.

Kétféle forgatókönyvet kell készíteni:

a szervezők részére készített technikai forgatókönyvet, amely a szervezők összehangolt munkáját segíti elő,
majd a rendezvény lebonyolításának is van egy külön forgatókönyve.

A technikai forgatókönyvnek számos eleme van, de itt a legfontosabbra szeretném felhívni a figyelmet, nevezetesen

a felelősök és a határidők kijelölésére, valamint a folyamatos ellenőrzésre.

Az írásbeli szerződéstől függetlenül elmaradhatatlan a rendezvény előtti ellenőrzés. Mindenkit fel kell hívni telefonon néhány nappal vagy egy nappal a rendezvény előtt, hogy nincs-e valamilyen probléma. Ma már ismert mindenki számára, hogy a szervezés során kimaradt az egyik legfontosabb feladat: a szervezők nem kértek meteorológiai biztosítást!!

Miután kormányrendezvényről volt szó, ki kellett volna jelölni a nagy rendezvény előtt egy olyan magas rangú vezetőt, aki minden, előre nem látható probléma esetén dönthet. Mindenki más, csak ennek az egy vezetőnek az irányítása mellett működhet. Ehhez nagyon precíz forgatókönyvre van szükség, amelyben napra, órára, percre kidolgozott határidők találhatók. Minden részletnél ki kell jelölni egy felelőst, aki probléma esetén azonnal jelentést tesz a vezetőjének, aki tovább viszi azonnal az információt. De ez nem elég!

A legmagasabb rangú kijelölt vezetőnek folyamatosan ellenőriznie kell mindent és mindenkit. Ennél a sajnálatos és tragikus eseménynél elmaradt a folyamatos ellenőrzés!

Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság döntéshozói nem kapták meg a szükséges információt a viharról. Valakinek ott kellett volna ülnie a számítógép mellett és figyelnie kellett volna folyamatosan a beérkező információkat.

Nem részletezem tovább, hiszen a hírközlő szervek tudósításaiból minden információ elolvasható. A lényeg az, hogy a piramis csúcsán álló felelős vezetőnek állandó kapcsolatot kell tartania minden hivatalos rendező szervvel, vagyis az információáramlásnak oda- és vissza, folyamatosan és minden részletre kiterjedően, állandóan működnie kell. Ez sajnos elmaradt!

dr. Vámos Lászlóné protokoll-szaktanácsadó

 

scroll back to top
Módosítás dátuma: 2009. június 15. hétfő, 19:39